Faren for corona-smitte fik i marts Midttrafik til at indføre nye tiltag i busserne og Letbanen – og senest er et lovkrav om mundbind føjet til.
Flere af corona-tiltagene kan blive permanente, lyder det fra Midttrafiks vicedirektør, Mette Julbo. Hun kan konstatere, at langt de fleste kunder vendte tilbage til den kollektive trafik efter forårets nedlukning.
Den kollektive trafik kørte på lavt blus under corona-nedlukningen, og i august har de stigende smittetal i Østjylland også haft konsekvenser for brugen af busser og Letbanen. Inden den seneste opblussen i august viste passagertallene dog, at omkring 80 procent af Midttrafiks kunder var vendt tilbage efter forårets nedlukning af Danmark.
Selvom corona er blusset op igen, og der er indført krav om brug af mundbind i den kollektive transport, er det sikkert at rejse med bus og letbane, hvor der er indført en række hygiejne- og afstandskrav. Flere af ændringerne vil fortsætte i lang tid, fordi de både mindsker smitterisikoen og er tryghedsskabende for kunderne. Det fortæller Mette Julbo, vicedirektør i Midttrafik.
– Regeringen valgte at opretholde den kollektive trafik under nedlukningen, og vi har derfor været reguleret fra statens side med flere tiltag. Det er forløbet godt, og vi har kun fået ganske få kundeklager. Størstedelen har taget godt imod de nye retningslinjer og sætter stadigvæk pris på dem.
Synlig information fortsætter
Ud over lovkravet om mundbind er der i letbanetogene opsat budskaber om at holde afstand, at kunder skal undgå at sidde på sæder over for andre samt information med myndighedernes anbefalinger. Derudover er der gode rejseråd ved alle perroner på den indre strækning og på strækningen mod Grenaa samt adfærdsvideo på infoskærmene ved stationerne mod Odder og Grenaa.
– Det er tryghedsskabende for kunderne, og langt de fleste kunder vil gerne have, at vi fortsætter med den information i busser og letbane. Det kan for eksempel være svært at sige til medrejsende, at de ikke må sidde på det modsatrettede sæde. I stedet kan man henvise til kampagnematerialet, der hænger ved siden af frem for at føle, at man selv skal opdrage på sine medrejsende.
Mød rengøringspersonale midt på dagen
Alle busser og letbanetog er blevet gjort ekstra rent under corona. Siden juni har kunderne kunnet møde rengøringspersonale i busserne midt på dagen på de store stationer, når busserne holdt pause – og i letbanetogene midt på dagen på Aarhus H.
Tilbagemeldingerne har været positive fra både chauffører og kunder. Den synlige rengøring har dog været sat på pause i juli, mens sommerferien lagde en dæmper på rejseaktiviteten, men er fortsat igen i august.
Nye arbejdsvaner kræver nye produkter
Mens 80 procent af kunderne vendte tilbage igen efter forårets nedlukning, manglede de sidste 20 procent for at nå op på normal rejseaktivitet.
– Vi kan være lidt bekymrede for, om de 20 procent kommer af sig selv. Deres fravær skyldes primært ændrede rammevilkår som mere hjemmearbejde, virtuelle møder og undervisning. Derudover har der været en fremgang i brugen af elcykler og ændrede transportvaner. Derfor skal vi kigge på, om vi skal gøre tingene på en anden måde, forklarer Mette Julbo.
Det skal blandt andet ske ved at tilbyde et nyt pendlerklippekort, som er mere fleksibelt end et almindeligt pendlerkort, der er prissat ud fra brug på alle hverdage.
– Med et mere fleksibelt pendlerklippekort kan vi imødekomme nye arbejdsvaner for de kunder, som ikke længere skal pendle hver dag til og fra job.
Pendlerklippekortet er indstillet til Midttrafiks bestyrelse, som skal godkende det i september.
Hen over sommeren indførte Midttrafik også to nye billettyper i en tidsbegrænset periode; en dagsbillet i Aarhus til 49 kroner og en dagsbillet i hele Region Midtjylland til 99 kroner. Formålet var at fylde busser og tog op i og efter sommerferien.
Gentænk af design på sigt
Da corona brød ud, blev det hurtigt en gængs opfattelse, at kollektiv trafik er lig med øget smitterisiko. Derfor kan der også ske ændringer i fremtidige udbudsrunder hos region og kommuner, siger Mette Julbo.
– Vi skal kigge på, hvordan vi indretter busser og letbanetog fremover. Om vi for eksempel skal droppe stofsæder, fysiske knapper og modsatrettede sæder. Når bekymringen for den øgede smitterisiko sidder i os, skal vi lægge op til at designe produktet på en måde, så kunderne er trygge.
Siden corona-udbruddet har Letbanen for eksempel åbnet dørene automatisk ved alle stoppesteder, så kunderne ikke behøver røre ved stopknappen eller døråbneren. Det har der været stor tilfredshed med blandt kunderne.