2019 sluttede med en god december måned, der på både rettidighed og pålidelighed nåede det bedste resultat siden april måned.
År sluttede samlet set på 94,3 % for rettidigheden, som er andelen af afgange gennemført til tiden, hvilket er meget tæt på målet om 95 %. For pålideligheden, som er andelen af gennemførte afgange i forhold til planlagt, er tallet for året på 96,1 %, hvilket er tilfredsstillende.
Fortsat positiv udvikling i rettidigheden
Isoleret set endte rettidigheden i december på 95,9 %, hvilket var den tredje måned i træk med forbedret resultat og anden måned i træk med et resultat over 95 %. Rettidigheden har samlet set været stigende siden september.
Ikke mindst Grenaabanen har oplevet en markant forbedring. December var den bedste måned med 93,3 % – det er 8,4 procentpoint bedre end i september, hvor rettidigheden var på 84,9 %.
Odderbanen ligger stabilt omkring de 95 %, og den indre strækning ligger stabilt og konsekvent over 98 %.
Flot fremgang i pålideligheden – især på Grenaabanen
Pålideligheden i december endte på til 98,1 % procent. Det er anden måned i træk med markant fremskridt og første måned siden april med et resultat over 98 %. Tallene dækker ikke mindst over et meget flot resultat på Grenaabanen på 98,4 %
Odderbanen havde et lille dyk til 97,0 %, mens den indre strækning i december har haft en meget høj pålidelighed på 98,6 %.
”Der har været mange udfordringer for driften siden åbningen af Grenaabanen i april 2019, så det er meget glædeligt at se, at en vedholdende og målrettet indsats fra hele organisationen og vores leverandører har givet mærkbare, forbedrede resultater i driften både på rettidighed og pålidelighed”, udtaler direktør Michael Borre.
Aarhus Letbane er tit blevet omtalt som Østjyllands svar på den storkøbenhavnske S-bane. Derfor er en sammenligning med rettidigheden på S-banen relevant.
Banedanmark opgør kundepunktligheden på S-banen og offentliggør den hver måned på deres hjemmeside www.banedanmark.dk. Kundepunktligheden er ligesom rettidigheden på Letbanen et udtryk for kundernes oplevelse af evt. forsinkelser på transporten.
Målet for kunderettidigheden på S-banen er 92,3%, og resultatet for den senest offentliggjorte måned september er 93,0%.