Letbanen fortsætter den stabile drift


Driftsopgørelsen for marts viser målopfyldelse på alle delstrækninger.

Pålideligheden (andelen af gennemførte afgange i forhold til planlagte) endte samlet set på 98,4 procent og rettidigheden (andelen af afgange gennemført til tiden) på 96,7 procent.

I marts måned er der målopfyldelse på alle delstrækninger på både pålidelighed og rettidighed. Rettidigheden på Grenaabanen er steget markant fra ca. 92 til 95,8 procent. Det er en ganske tilfredsstillende udvikling, selv når den aktuelle samfundskrise tages i betragtning, som først og fremmest har haft færre passagerer og en i perioder reduceret køreplan som konsekvens for Letbanen.

Mandag d. 23. marts 2020 var der et omfatttende strømudfald på Letbanens Trafik- og Servicecenter, der betød, at trafikken stod stille i ca. to timer, hvilket betød ca. 200 aflyste afgange. Den episode står alene for 40 procent af alle aflysninger i marts.

På grund af coronavirus/COVID-19 blev det besluttet at køre efter søndagskøreplan fra mandag 16. marts til og med tirsdag 13. april 2020, hvilket har betydet færre passagerer i marts måned.

Opdelt på strækninger ser udviklingen således ud:

Grenaabanen
På Grenaabanen er pålideligheden steget fra 96,9 procent til 97,3 procent, og rettidigheden er steget fra 91,6 procent til en målopfyldelse på 95,8 procent.

Odderbanen
Odderbanen ligger fortsat rigtig pænt med 97,7 procent for pålideligheden og 97,6 procent for rettidigheden.

Indre strækning
Tallene for indre strækning er faldet en smule men ligger stadig pænt over måltallet med 98,8 procent på pålidelighed og 98,9 procent på rettidighed.

Hos Letbanen vægtes pålideligheden i dagligdagen højere end rettidigheden, da det er vigtigt, at passagerne kan regne med, at der kommer et tog.

Aarhus Letbane er tit blevet omtalt som Østjyllands svar på den storkøbenhavnske S-bane. Derfor er en sammenligning med rettidigheden på S-banen relevant.

Banedanmark opgør kundepunktligheden på S-banen og offentliggør den hver måned på deres hjemmeside www.banedanmark.dk. Kundepunktligheden er ligesom rettidigheden på Letbanen et udtryk for kundernes oplevelse af evt. forsinkelser på transporten.

Målet for kunderettidigheden på S-banen er 92,3%, og resultatet for den senest offentliggjorte måned december er 93,2%.


Lignende nyheder...

P8A2997aaaaa-scaled.jpg

Passagererne sætter igen rekord i Letbanen

Med mere end 1.4 millioner passagerer i første kvartal sætter passagererne endnu en gang rekord. Passagertallet er det højeste for et første kvartal i Letbanens …

Læs mere
odder_1280x500

Planlagt vedligehold mellem Odder og Aarhus H

I uge 16 vil Aarhus Letbane arbejde med vedligeholdelsesopgaver på strækningen mellem Odder og Aarhus H. Vedligeholdelsesarbejdet udføres hovedsageligt i nattetimerne for at undgå at …

Læs mere
Letbanen-Grenaa-Tango

Køreledningsmast beskadiget ved Ryomgård

I forbindelse med vedligehold på Grenaabanen er en køreledningsmast beskadiget. Under nattens vedligeholdelsesarbejder har Aarhus Letbanes (AAL) vedligeholdelsesentreprenør ramt en køreledningsmast. Masten er beskadiget og …

Læs mere
Vedligeholdkampagne-marts-2021-web

Planlagt vedligehold på hele Letbanestrækningen

I de kommende uger vil Aarhus Letbane arbejde med vedligeholdelsesopgaver på hele strækningen mellem Grenaa og Odder. I ugerne 11 og 12 arbejdes der mellem …

Læs mere
Aarhus-H-morgentrafik-til-web

2022 blev et rekordår for passagererne

For fjerde kvartal i træk sætter passagererne rekord, og dermed bliver det samlede passagertal for 2022 det bedste resultat i Letbanens historie.

Læs mere
Drift-2018

Letbanen kører normalt fra 8. december 2022

Efter fire uger med stærkt nedsat drift på især Grenaabanen, kører Letbanen igen normalt fra og med den 8. december.

Læs mere
Foto: Jens Hasse/Chili

Du er på vej væk fra Letbanens hjemmeside og på vej over til Midttrafik.dk

Ønsker du information om køreplaner og andre rejsetider?

Ønsker du at købe billet til Letbanen eller at finde priserne hertil?

P8A2997aaaaa-scaled.jpg

Skal du ud at køre med Letbanen?

Find information om køreplaner, billetter, priser og rejseregler. Kontakt Midttrafiks kundeservice.