I forbindelse med morgentrafikken 29. april 2020 oplevede første togafgang fra Grenaa mod Aarhus is/frost på køreledningen.
Turen fra Grenaa til Ryomgård tog en time mod normalt 30 minutter. Den forsinkelse medførte en række aflysninger og forsinkelser – i alt 10 delaflyste afgange og derudover 9 forsinkede afgange. Fra kl. 8 kørte trafikken stort set normalt.
Der var kun is/frost på køreledningen mellem Grenaa og Ryomgård og ikke andre steder på Letbanen. Den længere køretid skyldes, at strømaftageren ikke kan trække så meget strøm, og derfor bliver hastigheden lavere.
Aarhus Letbane følger med i vejret og har i denne vinter arbejdet efter en model, hvor temperaturer under 2 grader kombineret med fugtigt vejr eller meget blæst ville medføre påføring af glycerin og/eller iskørsel. Nattetemperaturerne har siden før påske viste en svagt opadgående tendens, og der har derfor ikke været behov for påføring af glycerin.
Vejrudsigten for natten til 29. april 2020 viste ikke under 5 grader på hele strækningen, moderat vind og luftfugtighed på omkring 88 procent. Det er tal, der ligger uden for det område, hvor der iværksættes aktive tiltag som iskørsel eller påføring af glycerin. Ved temperaturer over 4 grader foretages der ikke indgreb, hvilket indtil videre heller ikke har været nødvendigt. Så vores beredskab med iskørsel og påsmøring af glycerin fra de nyindkøbte anlæg blev ikke aktiveret.
Der er kun blevet arbejdet med denne model i en enkelt vinter, og erfaringsgrundlaget er derfor fortsat spinkelt. Men den vejrsituation, der var natten til i dag, er ikke usædvanlig og har ikke tidligere givet problemer. Noget tyder på, at der er sket nogle ændringer meget lokalt på Djursland, hvor der desuden har været store variationer.
På baggrund af denne ene episode giver det derfor ikke anledning til lige umiddelbart at ændre på modellen. Vi kan desværre ikke helt undgå driftsforstyrrelser fra is på køreledningerne som i nat, hvor det blev koldere end ventet, modsat den seneste trend, kombineret med chill-faktor fra vind. Det er et af de tilfælde, der vil kunne forekomme ind i mellem – det er meget svært at forudsige vejr og vind helt præcist.
Aarhus Letbane følger fortsat med i vejrudsigterne og vil naturligvis genoverveje modellens holdbarhed, hvis der sker yderligere hændelser. Fra næste vinter har Letbanen to glycerin-anlæg, der derfor kan dække hele banen præventivt, og det er forventningen, at det vil sikre en stabil drift.