Letbanen opfylder samlet set målene for pålidelighed og rettidighed og kører stabilt især på indre strækning og mod Odder. Grenaabanen er fortsat udfordret på rettidigheden, mens pålideligheden stadig er høj.

Samlet set endte pålideligheden på 98,7 procent og rettidigheden på 96,2 procent i august måned. 

Hos Letbanen vægter vi pålideligheden i dagligdagen højere end rettidigheden, da det er vigtigt, at passagerne kan regne med, at der kommer et tog.

Opdelt på strækninger ser udviklingen sådan ud:

Indre strækning
Indre strækning opfylder målsætningen og kører med høj pålidelighed på 98,9 procent og en rettidighed på 97,7 procent.

Hovedårsagerne til forsinkelser og aflysninger var sammenstød med en bil ved Vennelyst Boulevard, tekniske fejl og evakuering af Bruuns Galleri og Aarhus H på grund af brand.

Odderbanen
Strækningen holder et stabilt højt niveau og opfylder målene på begge parametre. I august nåede pålideligheden 99,2 procent og rettidigheden 98,3 procent.

Årsagerne til forsinkelser og aflysninger var de samme som for indre strækning, eftersom de påvirkede Odderbanen.

Grenaabanen
På Grenaabanen er der også målopfyldelse på pålideligheden, som landede på 98,0 procent, mens rettidigheden desværre stadig er under målsætningen. Den er faldet til 91,3 procent i august og 93,7 procent år til dato. Vi følger udviklingen nøje og arbejder på at løse udfordringerne på strækningen. 

Hovedårsagerne til forsinkelser og aflysninger var langsom kørsel på grund af længere tids sporspærring ved Vestre Strand Allé, fejl på materiel og tekniske fejl på overkørsel og signal.

Aarhus Letbane opgør pålideligheden (andelen af gennemførte afgange i forhold til planlagte) og rettidigheden (andelen af afgange gennemført til tiden). Det fastsatte mål for begge parametre er 95 procent.

Aarhus Letbane er tit blevet omtalt som Østjyllands svar på den storkøbenhavnske S-bane. Derfor er en sammenligning med rettidigheden på S-banen relevant.

DSB opgør kundepunktligheden på S-banen og offentliggør den hver måned på deres hjemmeside www.dsb.dk. Kundepunktligheden er ligesom rettidigheden på Letbanen et udtryk for kundernes oplevelse af evt. forsinkelser på transporten.

Målet for kundepunktligheden på S-banen er 94,3 procent, og resultatet for den senest offentliggjorte måned, som er juli 2021, er 95,6 procent.

 

 


Lignende nyheder...

_MG_1382aaaaaa

Succesen fortsætter: 19,4 procent flere passagerer rejser med Letbanen

Østjyderne har for alvor taget Letbanen til sig. I første halvår af 2024 har 3.234.915 passagerer rejst med Letbanen, og det er en stigning på ...
Læs mere
Skod

Smid det i skraldespanden!

Cigaretskod ved parkbænken, udtrådte tyggegummiklatter på strøget og brugte snusposer på letbanens perron. De små stykker affald ender alt for ofte udenfor byens affaldsspande. Måske ...
Læs mere
AAL_pressefoto

5-års fødselsdag og 25 mio. passagerer

Letbanen kan fejre 5-års fødselsdag den 30. april 2024. Over to dage bliver fødselsdagen markeret med ministerbesøg, gratis rejser og happenings for passagerne i togene ...
Læs mere
_MG_8307aaaaaa

Letbanesporet ved Ringgadekrydset skal vedligeholdes

I weekenden den 17. – 19. februar vil letbanesporet ved Ringgadekrydset mellem Nordre Ringgade og Randersvej være delvist spærret. Letbanesporet i krydset mellem Nordre Ringgade ...
Læs mere
Passagertal_2023

Aarhus Letbane sætter ny passagerrekord

I 2023 nåede det samlede passagertal op på knap 5.8 millioner og det sætter igen passagerrekord for Aarhus Letbane. Med mere end 1.572.000 passagerer, der ...
Læs mere
snestorm_jan2024

Letbanen kører igen efter usædvanligt vintervejr

Mandag morgen var Aarhus Letbane igen tilbage til normal drift, efter at Østjylland blev ramt af usædvanligt vintervejr. Siden onsdag har de store snemængder skabt ...
Læs mere
Foto: Jens Hasse/Chili

Du er på vej væk fra Letbanens hjemmeside og på vej over til Midttrafik.dk

Ønsker du information om køreplaner og andre rejsetider?

Ønsker du at købe billet til Letbanen eller at finde priserne hertil?

P8A2997aaaaa-scaled.jpg

Skal du ud at køre med Letbanen?

Find information om køreplaner, billetter, priser og rejseregler. Kontakt Midttrafiks kundeservice.