Høj pålidelighed på alle strækninger


Tallene for juli viser fremgang i pålideligheden. Rettidigheden er også forbedret undtagen på Grenaabanen, som desværre har været ramt af en række fejl i juli måned.

Samlet set var der målopfyldelse på begge mål. Pålideligheden sluttede på 97,6 procent og rettidigheden på 97,0 procent. 

Hos Letbanen vægter vi pålideligheden i dagligdagen højere end rettidigheden, da det er vigtigt, at passagerne kan regne med, at der kommer et tog.

Opdelt på strækninger ser udviklingen sådan ud:

Indre strækning
Der er fortsat målopfyldelse på den indre strækning, som ligger højt på begge mål. Pålideligheden sluttede på 99,2 procent og rettidigheden på 98,4 procent.

Hovedårsagerne til de få aflysninger og forsinkelser var påkørsel af en bil ved Mindet, tekniske fejl og fejl på materiel.

Odderbanen
Odderbanen er tilbage på et højt niveau og kører fortsat med målopfyldelse på begge mål. Pålidelighed er steget til 98,7 procent og rettidigheden til 98,0 procent.

Forsinkelser og aflysninger skyldes hovedsageligt de tekniske fejl på indre strækning og påkørslen af en bil ved Mindet, som forplantede sig til Odderbanen.

Grenaabanen
På Grenaabanen er der fortsat målopfyldelse på pålideligheden, som er steget til 99,0 procent. Rettidigheden er til gengæld faldet til 93,6 procent og opfylder dermed ikke målet på 95 procent.

Hovedårsagerne til forsinkelser og aflysninger skyldes fejl på materiel, signaler og overkørsler, hærværk på materiel og påkørslen af en bil ved Mindet, som også påvirkede Grenaabanen.

Aarhus Letbane opgør pålideligheden (andelen af gennemførte afgange i forhold til planlagte) og rettidigheden (andelen af afgange gennemført til tiden). Det fastsatte mål for begge parametre er 95 procent.

 Aarhus Letbane er tit blevet omtalt som Østjyllands svar på den storkøbenhavnske S-bane. Derfor er en sammenligning med rettidigheden på S-banen relevant.

DSB opgør kundepunktligheden på S-banen og offentliggør den hver måned på deres hjemmeside www.dsb.dk. Kundepunktligheden er ligesom rettidigheden på Letbanen et udtryk for kundernes oplevelse af evt. forsinkelser på transporten.

Målet for kundepunktligheden på S-banen er 94,3 procent, og resultatet for den senest offentliggjorte måned, som er marts 2021, er 90,6 procent.

 


Lignende nyheder...

uge 47

Letbanen får en makeover: til gavn for både passagerer og bilister

I uge 47 gennemfører Aarhus Letbane et større vedligeholdelsesprojekt på Grenaabanen, hvor spor, skinner og overkørsler får en tiltrængt makeover – til gavn for både ...
Læs mere
_P8A8500aaaaaaaa_web

Aarhus Letbane erkender: Det er ikke godt nok 

Mange passagerer i Aarhus og omegn har i den seneste tid oplevet frustrationer over ustabil drift og akutte aflysninger på Letbanen. Det er hverken godt ...
Læs mere
_MG_8249aaaa

Aarhus Letbane genudbyder togindkøb

Justeringer i udbuddet skal sikre de bedste tog til Aarhus – en mindre forsinkelse på cirka en måned forventes. Aarhus Letbane har besluttet at annullere ...
Læs mere
_P8A0028aaaaaaaaaaaaaaaa

Overkørsler kræver omtanke: Sikkerheden afhænger af os alle – også dig selv

Når signalet blinker rødt, og bommene går ned, er der kun ét rigtigt valg: at stoppe. Alligevel oplever Aarhus Letbane en stigende tendens til, at ...
Læs mere
default

Aarhus Letbane hjemtager vedligehold af infrastruktur

Aarhus Letbane har valgt fremover at udføre en del af infrastrukturvedligeholdet med egne medarbejdere. Derfor er kontrakten med Aarsleff Rail A/S opsagt med udgangen af ...
Læs mere
_MG_1284aaaaaa

FLYT DIG! – Skejby-kampagne sætter fokus på grøn og smart transport

Aarhus Letbane er med, når Region Midtjylland og seks store arbejdspladser i Skejby lancerer en ny mobilitetskampagne, der skal få flere til at tage cyklen, ...
Læs mere
Foto: Jens Hasse/Chili

Du er på vej væk fra Letbanens hjemmeside og på vej over til Midttrafik.dk

Ønsker du information om køreplaner og andre rejsetider?

Ønsker du at købe billet til Letbanen eller at finde priserne hertil?

P8A2997aaaaa-scaled.jpg

Skal du ud at køre med Letbanen?

Find information om køreplaner, billetter, priser og rejseregler. Kontakt Midttrafiks kundeservice.