Efter fire uger med stærkt nedsat drift på især Grenaabanen, kører Letbanen igen normalt fra og med den 8. december.
Det betyder, at der køres halvtimesdrift på L1 mellem Grenaa og Aarhus H, og almindelig køreplan på L2 mellem Odder/Aarhus H og Lisbjergskolen/Lystrup. De ekstra afgange fra Hornslet vil ikke blive kørt i denne omgang, men er tilbage efter nytår fra 2. januar 2023. På den måde sikrer vi, at værkstedet kan følge med i de kommende løbende eftersyn uden, at det går ud over driften.
Stadler fortæller, at de har foretaget eftersyn af alle hjul og aksler på de syv Tango-tog, der blev taget ud af driften 10. og 11. november 2022, og der er ikke fundet hverken skader eller defekter. Alle de syv Tango-tog er således tilbage i driften.
Som tidligere omtalt er der blevet arbejdet på, at der kan anvendes en anden, hurtigere metode til eftersynet, nemlig ultralydsmålinger. Det er nu faldet på plads, i et godt og tæt samarbejde mellem togvedligeholderen Stadler Rail Service, operatøren Keolis Letbaner og Aarhus Letbane. Det er den metode, Stadler har anvendt til de sidste seks af de syv tog.
”Det er ikke godt, at vi har haft en stærkt nedsat drift i så lang tid. Og hele sagen er ulykkelig for alle parter, især for de berørte passagerer. Jeg glæder mig på trods over, at det nu er lykkes at få togene ud at køre igen, så vi kan levere den service, passagererne fortjener”, siger direktør ved Aarhus Letbane Michael Borre. ”Årsagerne bag de manglende eftersyn kender vi fortsat ikke, før årsagsanalysen er færdiggjort, men det har været en vigtig indsats at få togene ud at køre.”
Aarhus Letbane forventer at årsagsanalysen er færdig inden årets udgang, hvorefter der skal findes og aftales evt. korrigerende handlinger.
Vi henviser til Midttrafiks hjemmeside og Rejseplanen i forhold til hvornår togene kører.
Midttrafik er i gang med at opdatere Rejseplanen med den nye køreplan, og der kan godt gå noget tid før køreplanen fremgår af Rejseplanen.