Der skal arbejdes på flere større projekter langs Odder strækningen i uge 27, og det betyder, at der ikke kører letbanetog mellem Odder og Mårslet i denne uge. I weekenden i uge 27 vil der heller ikke køre letbanetog mellem Aarhus H og Mårslet.
I alt skal der arbejdes på fire projekter i løbet af uge 27. Det største projekt er Aarhus Kommunes anlæggelse af Giber Ringvej, hvor en bro skal skubbes ind under letbanesporet. Derudover etablerer vi, sammen med Aarhus Kommune en ny overgang til perronen på Malling Station. Odder varmeværk omlægger en fjernevarmeledning ved Rude Havvej, og vi udskifter et sporskifte på Viby Station.
I Aarhus Letbane arbejder vi målrettet på at samle projekter, så det påvirker banen og dermed vores passagerer mindst muligt. 22 procent af vores passagerer rejser med Letbanen på Odder strækningen, og mere end 2.000 passagerer tager turen hver dag.
Projektet ved Giber Ringvej har været planlagt længe, og vi har derfor arbejdet på at udnytte uge 27 til andre projekter, der også påvirker Odder strækningen. Også vores årlige sommervedligehold for strækningen foretager vi i denne uge.
Bro skubbes under skinnerne ved Giber Ringvej
Giber Ringvej projektet er Aarhus kommunes største anlægsprojekt nogensinde. Næste skridt i etableringen af den nye vej er at få skubbet en bro ind under sporet, hvor letbanen og Giber Ringvej krydser hinanden. 40 meter af sporet skal fjernes, og den massive bro skal skubbes ind på plads, hvorefter hele dæmningen og sporet skal genetableres. Det er en omfattende opgave, og der arbejdes 24 timer i døgnet i uge 27.
Det er nyt for både Aarhus Letbane og Aarhus Kommune at skulle samarbejde om et så stort og længerevarende projekt, og derfor har der været et tæt samarbejde med fokus på grundighed.
”Det har været en lærerig og konstruktiv proces at arbejde sammen med Aarhus Letbane, og jeg er slet ikke i tvivl om, at det kommer til at glide helt uproblematisk, selvom det bliver 7 hektiske døgn. Vi har begge haft stor interesse i at få det til at lykkes, og med Aarhus Letbane, der har været yderst proaktive og hjælpsomme, står vi nu klar med et veltilrettelagt projekt”, siger Carsten Thomsen, Projektleder og Ingeniør ved Teknik og Miljø i Aarhus Kommune.
Ny perronovergang på Malling Station
Med etableringen af en ny perronovergang bliver det lettere at komme til og fra ø-perronen på Malling station, og servicen øges derved for de passagerer, som skal med Letbanen. I dag er det kun muligt at tilgå perronen fra den ene side af sporet, hvor det fremover bliver muligt fra begge sider af sporet. I 2019 blev der etableret nye parkerings- og cykelfaciliteter på begge sider af perronen, og der har indtil nu alene været adgang fra den nordlige side. Aarhus Kommune er ansvarlig for etableringen af perronovergangen, og der arbejdes alle hverdage i dagtimerne.
Omlægning af varmeledning
Odder Varmeværk skal have omlagt en eksisterende fjernevarmeledning. Den kommer til at løbe på tværs under banen, og derfor kan opgaven kun udføres, når der ikke kører letbanetog. Der arbejdes alle dage i dagtimerne i uge 27.
Udskiftning af sporskifte på Viby Station
Sporskiftet på Viby Station er nedslidt og skal derfor udskiftes.
På Viby Station er sporskiftet en central funktion for hele Odder strækningen, fordi det er en krydsningsstation, hvilket betyder, at to letbanetog kan krydse hinanden. Hver dag krydser 60 letbanetog Viby Station, hvilket betyder, at mere end 32.000 letbanetog krydser stationen om året. Udskiftningen af sporskiftet er det første større fornyelsesprojekt i Aarhus Letbane og vil tage et par dage.
Midttrafik og Aarhus Letbane anbefaler, at man altid tjekker Rejseplanen og Midttrafiks hjemmeside, hvis man skal med Letbanen.