Løvfald

Nye metoder giver færre glatte skinner under løvfald

Når skoven falmer trindt om land, skaber nedfaldne blade et glat underlag og giver dermed trafikale udfordringer. Efter sidste års erfaringer har Aarhus Letbane i år oprustet med en ny maskine, og det har afhjulpet problemet med glatte skinner.

I 2018 var det svært for letbanetogene at komme op ad Randersvej på grund af efterårets regn og nedfaldne blade. I år er meldingen på det område heldigvis langt bedre.

Aarhus Letbane har investeret i en rensemaskine til at fjerne nedfaldne blade fra skinnerne, og på strækningen, hvor det er mest stejlt, bliver der brugt en særlig geleblanding. Den gør, at togenes hjul har bedre kontakt med skinnerne.

– Vi er sluppet af med 95 procent af problemerne i år, og vi arbejder proaktivt. Geléblandingen hjælper togene op ad Randersvej, og rensemaskinen er ligesom en støvsuger med metalbørster, som fjerner alt, der ligger på skinnerne. Den kan køre på alle letbanestrækninger og skal hjælpe letbanen gennem de kolde og glatte måneder, siger Justin Caton, der er infrastrukturchef hos Aarhus Letbane.

Som silikone/teflon

I efteråret, når bladene falder fra træerne, hvor veje og skinner bliver glatte, kræver al kørsel ekstra opmærksomhed. Både skinnerne og letbanens hjul er i metal, og når der kommer noget glat imellem de to enheder, kan det blive svært at bevare føret.

– Når de nedfaldne blade ligger på letbaneskinnerne, bliver det som silikone på teflon, når togene kører hen over dem. Udfordringen ligger især i, at letbanetogene har svært ved at starte igen efter at have holdt stille, og det er svært at bremse. Dertil er det svært for letbanen at køre op ad bakke, forklarer Justin Caton.

I Aarhus er netop det ikke en nem opgave under løvfald, da byen består af bakker med en stigning på seks procent, hvilket er tæt på grænsen for, hvornår der er behov for ekstra hjælp – for eksempel via tandhjul, fortæller Justin Caton.

”Brun sovs” på skinnerne

Til brug under løvfald har Aarhus Letbane indkøbt et produkt, der hedder Alleviate – en såkaldt ”brun sovs” på grund af konsistensen.

Selvom det måske lyder specielt, er denne ”brune sovs” en almindelig løsning i udlandet for at undgå glatte skinner. Den fungerer nærmest som en lim og gør, at der skabes en bedre adhæsion mellem togets hjul og skinnerne.

Derfor har Aarhus Letbane også taget løsningen til sig, og blandingen bliver nu brugt i begge spor fra Nørreport og op ad Randersvej.

– Lige nu smører vi blandingen på både mandag og torsdag, men hvis der er behov for mere, tilpasser vi det. Meldingen fra letbaneførerne er, at kombinationen af rensemaskine og geleblandingen i midtbyen gør en verden til forskel, lyder det fra Justin Caton.

Tango-togene har allerede et indbygget system, hvor førerne kan drysse lidt sand på skinnerne til at kunne bremse bedre. Derudover har de været på efteruddannelse i at køre ekstra forsigtigt under løvfald, og når der er risiko for glatte skinner. I områder, hvor der er tale om store mængder af blade, kan det dog alligevel blive nødvendigt at sænke farten.

Hvornår er det løvfald?

Man kan ikke på forhånd fastslå et eksakt tidspunkt for løvfaldet, da det varierer fra år til år, afhængigt af temperatur. Typisk varer et løvfald omkring tre uger og slutter i løbet af november.

– Hvert år er løvfald anderledes – det er aldrig det samme to gange i træk, men vi gør, hvad vi kan, for at forberede os og komme frem til tiden, siger Justin Caton.

Her ved udgangen af november er løvfaldet ved at være slut, og Aarhus Letbane har derfor indstillet påsmøring af Alleviate. Rillerne i sporerne renses dog fortsat for nedfaldne blade, og et beredskab er klar i tilfælde af, at der skulle opstår yderligere behov for brug af Alleviate.

 

 

Spørgsmål

Læs de oftest stillede spørgsmål om Letbanen - og svarene herpå.

Nyheder

Følg med i aktuelle nyheder om letbaneprojektet.

Kontakt

Spørgsmål og kommentarer til Letbanen er velkomne.

Arkiv

Hvornår var det nu det var? Søg tilbage i Letbanens arkiver.