Nu skal der damp under Letbanens etape 2

 

En mulig udbygning af Letbanen rykker nærmere. Næste etape kan byde på tre nye strækninger med letbanetog til Brabrand, Aarhus Ø og Hinnerup.

Staten har afsat 40 millioner kroner til at undersøge de nye strækninger. Og i april 2018 vil Aarhus Byråd efter planen behandle indstillinger fra Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, så projektafklaring og miljøundersøgelser kan gå i gang.

Hvilken vej skal Letbanen køre til Brabrand? Hvordan skal banen føres igennem det nye Lisbjerg? Og hvor skal letbanetogene standse på Aarhus Ø? Svarene på blandt andre de spørgsmål skal den kommende projektafklaring og VVM-undersøgelse af Letbanens etape 2 være med til at kvalificere.

I 2017 besluttede et flertal i Folketinget at afsætte 40 millioner kroner til undersøgelserne. Sagen er behandlet i Favrskov Byråd, og Aarhus Byråd står lige over for at tage stilling til rammerne for det videre arbejde. Dermed kan Letbanens etape 2 rykke et skridt nærmere.

Her er de tre delprojekter

Først og fremmest skal projekterne undersøges nærmere med hensyn til teknik, økonomi og indpasning i omgivelserne. Og der skal gennemføres en såkaldt VVM-undersøgelse. Det står for Vurdering af Virkninger på Miljøet og er et lovkrav forud for større anlægsprojekter, som kan påvirke miljøet væsentligt. Politikerne i Aarhus byråd skal – forud for undersøgelsen – afgrænse fokus, herunder hvilke mulige linjeføringer der skal undersøges. Derefter skal undersøgelserne sendes i udbud.

Letbanens etape 2 foreslås delt i tre projekter:

Lisbjergskolen-Hinnerup

Undersøgelserne af strækningen gennemføres i et samarbejde mellem Aarhus Kommune og Favrskov Kommune. Blandt andet skal to mulige linjeføringer gennem Hinnerup undersøges, ligesom det skal afklares, hvordan Letbanen bedst passes ind i den omfattende byudvikling i Lisbjerg.

Nørreport-Aarhus Ø

I 2017 besluttede Aarhus Byråd at fremrykke etableringen af letbanespor til Aarhus Ø. Udviklingen på Aarhus Ø går hurtigt, og det er vigtigt, at den kollektive trafik kommer på plads. Samtidig er der forberedt for Letbanen og både projektafklaring, miljøundersøgelser og det efterfølgende anlægsarbejde forventes at kunne gennemføres forholdsvis hurtigt, med start på anlæg i 2020.

Aarhus H-Brabrand

Strækningen til Brabrand er den mest omfattende del af etape 2. Det skyldes især, at der er tale om en bynær linje, som flere steder skal passere gennem smalle veje med en del trafik og med værdifulde bygninger og miljøer samt betydelige investeringer i eksisterede anlæg – herunder ledninger under asfalten. I Teknik og Miljøs indstilling foreslås det at undersøge et hovedforslag til linjeføringen og en række alternative linjeføringer på delstrækninger i midtbyen samt i Bispehaven og i Brabrand. En del af undersøgelsen skal også gå på en ny Brabrand Station.

Du kan læs mere om indstillinger og mulige linjeføring her.

 

Busser som alternativ?

Aarhus Byråd har besluttet at undersøge fordele og ulemper ved anvendelse af højklassede busbaserede systemer med særlig infrastruktur (BRT-løsninger) som alternativ eller indledende skridt til Letbanen

BRT står for Bus Rapid Transit og er (evt. særligt lange) busser, der kører i deres eget spor uden brug af skinner. Fordelen ved BRT er, at systemet er billigere at anlægge, men til gengæld har det heller ikke kapacitet til lige så mange rejsende som en letbane. Det er vigtigt for BRT-systemet, at busserne kører i deres eget spor, i princippet som Letbanen og prioriteres gennem kryds.

BRT er – ifølge indstillingen – ikke relevant at undersøge for strækningen til Aarhus Ø, da forholdene på Kystvejen ikke levner plads til busserne.

 

Ny Banegaardsgade Sleth 20150629Banegaardspladsen Sleth 20150629Gellerup Sleth 20150629Brabrand Sleth 20150629Soeften Parkerrejs Sleth 20150629

 

Lignende nyheder...

_MG_8307aaaaaa

Letbanesporet ved Ringgadekrydset skal vedligeholdes

I weekenden den 17. – 19. februar vil letbanesporet ved Ringgadekrydset mellem Nordre Ringgade og Randersvej være delvist spærret. Letbanesporet i krydset mellem Nordre Ringgade ...
Læs mere
Passagertal_2023

Aarhus Letbane sætter ny passagerrekord

I 2023 nåede det samlede passagertal op på knap 5.8 millioner og det sætter igen passagerrekord for Aarhus Letbane. Med mere end 1.572.000 passagerer, der ...
Læs mere
snestorm_jan2024

Letbanen kører igen efter usædvanligt vintervejr

Mandag morgen var Aarhus Letbane igen tilbage til normal drift, efter at Østjylland blev ramt af usædvanligt vintervejr. Siden onsdag har de store snemængder skabt ...
Læs mere
_P8A8500aaaaaaaa_web

Flere afgange får passagererne til at strømme til

Sidste år i august trådte en ny køreplan i kraft, og det betød flere afgange fra Hornslet og Grenaa i myldretiden. Allerede et år senere ...
Læs mere
Testkoersel-Odderbanen-6

Planlagt vedligehold på Odder- og Grenaabanen

I de kommende uger vil Aarhus Letbane arbejde med vedligeholdelsesopgaver på strækningerne mellem Grenaa og Østbanetorvet og mellem Odder og Aarhus H. I uge 25 ...
Læs mere
P8A2997aaaaa-scaled.jpg

Passagererne sætter igen rekord i Letbanen

Med mere end 1.4 millioner passagerer i første kvartal sætter passagererne endnu en gang rekord. Passagertallet er det højeste for et første kvartal i Letbanens ...
Læs mere
Foto: Jens Hasse/Chili

Du er på vej væk fra Letbanens hjemmeside og på vej over til Midttrafik.dk

Ønsker du information om køreplaner og andre rejsetider?

Ønsker du at købe billet til Letbanen eller at finde priserne hertil?

P8A2997aaaaa-scaled.jpg

Skal du ud at køre med Letbanen?

Find information om køreplaner, billetter, priser og rejseregler. Kontakt Midttrafiks kundeservice.