Publikum var mødt talstærkt op søndag den 12. maj for at fejre åbningen af strækningen til Grenaa og færdiggørelsen af letbanens etape 1.
Den ene folkefest afløste den anden da åbningen af strækningen til Grenaa og afslutningen af letbanens etape 1 blev fejret søndag den 12. maj.
Begivenheden blev markeret med et særtog, der kørte fra Østbanetorvet i Aarhus til Grenaa. Ombord var knapt 60 særligt indbudte personer, heriblandt letbanens ejere Region Midtjylland og Aarhus Kommune repræsenteret ved henholdsvis 1. næstformand for regionsrådet Hanne Roed og borgmester Jacob Bundsgaard. Borgmestre fra de øvrige letbanekommuner, bestyrelsen for Aarhus Letbane, ledelsen af Midttrafik og en lang række personer, der har haft betydning for letbaneprojektet, var også med. Sidst men ikke mindst kørte stort set alle lokale medier med i særtoget.
Festens vigtigste aktører var dog de lokale stationsbyer, som særtoget standsede i på turen fra Aarhus til Grenaa. Særtoget gjorde holdt i Lystrup, Hjortshøj, Løgten, Hornslet, Mørke, Thorsager, Ryomgård, Kolind, Trustrup og Hessel inden det nåede frem til endestationen i Grenaa kl. 12.45.
Varm velkomst
I alle stationsbyerne har man ventet på Letbanen siden den gamle nærbane lukkede i august 2016. Ventetiden har været lang, og der har forståeligt været frustration over forsinkelsen af den nye letbane, der skulle afløse nærbanen og atter skabe forbindelse mellem Djursland og Aarhus. Måske var der derfor, at særtoget fik så varm en velkomst, da det trillede ind på de lokale stationer: I alle byer var borgerne mødt talstærkt op for at fejre Letbanen med alt fra blafrende flag og lange kageborde til taler og musik. Mellem Ryomgård og Kolind fik særtoget endda eskorte af den lokale motorcykelklub.
Interessen og talelysten var så stor, at særtogets køreplan hurtigt blev udfordret. Borgmestre og lokale distriktsråd og foreninger ville alle gerne give deres nye Letbane et par ord med på vejen. Et par hip til forsinkelserne og den lange ventetid blev det også til, men mest tydelig var lokalsamfundenes glæde over atter at have en hurtig, komfortabel og miljøvenlig forbindelse hele vejen fra Grenaa til Aarhus og videre til Odder.
Der blev også tid til et stop på den nye Hessel Station i den sydlige ende af Grenaa. Stationen er færdigbygget men mangler ligesom den reetablerede station i Thorsager endelig godkendelse, inden den kan tages i brug. I Thorsager blev situationen markeret med servering af halve kopper kaffe og halve stykker kage, mens et lokalt kor med glimt i øjet sang ‘Der kører et tog, det kører stærkt. Det holder vist først i Grenaa. Mon vi må komme med? Det vil vi virkelig gerne…’
Glædeligt med stor opbakning
Festen kulminerede i Grenaa, hvor særtoget blev modtaget med FDF Grenaa Brass Band og endnu flere taler og mere musik. For mange andre fortsatte festen med gratis letbaneture mellem Grenaa og Aarhus resten af dagen. Særligt midt på dagen var der tale om nærmest overvældende succes: Letbanetogene var så tæt pakkede af nysgerrige passagerer, at mange måtte vente på næste afgang eller helt opgive at få en gratis prøvetur.
– Trods forsinket åbning og efterfølgende opstartsproblemer var det glædeligt at se så mange mennesker møde op og skabe nogle gode, lokale fester. Jeg glæder mig også over de mange politiske beslutningstagere, der deltog i festen – både i særtoget og på perronerne. Undervejs i det her projekt har politikerne truffet mange vanskelige beslutninger, og det fik de fuldt fortjent anerkendelse for i løbet af dagen, siger Aarhus Letbanes administrerende direktør Michael Borre.
Selv med stopfyldte letbanetog blev driften dog afviklet med rimelig præcision og højt humør, og således endte søndag den 12. maj med at blive en festdag for Letbanen og især de lokalsamfund, der har ventet så længe på den. Se også fotograf Jens Hasses billeder fra dagen her på siden.