Vinteren bød på færre henvendelser fra kunder


Som en ret ny spiller i den kollektive trafik tiltrækker Letbanen naturligt diverse spørgsmål fra Midttrafiks kunder. Ikke mindst i de perioder af 2019, hvor der var ustabil drift og manglende passagerinformation, landede mange henvendelser i indbakken.

Der er til gengæld sket et fald i antallet af henvendelser, når vi ser på tallene fra oktober 2019 og frem til februar i år. Oktober lå særligt højt med samlet 651 henvendelser som følge af de driftsudfordringer, der prægede måneden.

Allerede i november 2019 blev antallet af kundehenvendelser dog halveret, og det faldt yderligere i december og januar. Februar 2020 landede på 317 kundehenvendelser.

Udover antallet af henvendelser bliver det også opgjort, hvad den enkelte henvendelse drejer sig om. Her har spørgsmål og kommentarer primært knyttet sig til udgåede ture og nedbrud samt forsinkelser. Men henvendelserne vedrører for eksempel også stoppesteder og information om afgange. Den mest tydelige ændring i tallene er, at henvendelserne om udgåede ture og nedbrud faldt fra 472 i oktober til 199 i februar.

Ikke kun negative kommentarer

Det er ikke kun ris fra kunderne, der tikker ind i postkassen hos Midttrafik, men også gode forslag til, hvordan rejsen kan forbedres.

 For eksempel har Midttrafik fået en henvendelse fra en gravid kvinde, der ikke oplevede, at medpassagerer var behjælpelige med at give hende en siddeplads i et fyldt letbanetog, hvor hun var nervøs for at falde ved opbremsning. Hun ville derfor gerne have, at arealet til ældre og gangbesværede også inkluderede gravide. Efterfølgende er der sat folier op både uden på og inde i letbanetoget, så det tydeligt fremgår, hvor Flexarealet er, og hvem det er forbeholdt.

Andre roser letbaneførerne for at være opmærksomme og vente. En kunde, som var for længe om at skifte fra det ene til det andet letbanetog, takker for eksempel for, at letbaneføreren ventede med at sætte i gang, så hun alligevel nåede at komme med.  

Det er nyttigt, når Letbanens kunder tager sig tid til at komme med ris og ros, så kundeoplevelsen kan forbedres. Din kommentar er derfor meget velkommen via dette link.

 


Lignende nyheder...

uge 47

Letbanen får en makeover: til gavn for både passagerer og bilister

I uge 47 gennemfører Aarhus Letbane et større vedligeholdelsesprojekt på Grenaabanen, hvor spor, skinner og overkørsler får en tiltrængt makeover – til gavn for både ...
Læs mere
_P8A8500aaaaaaaa_web

Aarhus Letbane erkender: Det er ikke godt nok 

Mange passagerer i Aarhus og omegn har i den seneste tid oplevet frustrationer over ustabil drift og akutte aflysninger på Letbanen. Det er hverken godt ...
Læs mere
_MG_8249aaaa

Aarhus Letbane genudbyder togindkøb

Justeringer i udbuddet skal sikre de bedste tog til Aarhus – en mindre forsinkelse på cirka en måned forventes. Aarhus Letbane har besluttet at annullere ...
Læs mere
_P8A0028aaaaaaaaaaaaaaaa

Overkørsler kræver omtanke: Sikkerheden afhænger af os alle – også dig selv

Når signalet blinker rødt, og bommene går ned, er der kun ét rigtigt valg: at stoppe. Alligevel oplever Aarhus Letbane en stigende tendens til, at ...
Læs mere
default

Aarhus Letbane hjemtager vedligehold af infrastruktur

Aarhus Letbane har valgt fremover at udføre en del af infrastrukturvedligeholdet med egne medarbejdere. Derfor er kontrakten med Aarsleff Rail A/S opsagt med udgangen af ...
Læs mere
_MG_1284aaaaaa

FLYT DIG! – Skejby-kampagne sætter fokus på grøn og smart transport

Aarhus Letbane er med, når Region Midtjylland og seks store arbejdspladser i Skejby lancerer en ny mobilitetskampagne, der skal få flere til at tage cyklen, ...
Læs mere
Foto: Jens Hasse/Chili

Du er på vej væk fra Letbanens hjemmeside og på vej over til Midttrafik.dk

Ønsker du information om køreplaner og andre rejsetider?

Ønsker du at købe billet til Letbanen eller at finde priserne hertil?

P8A2997aaaaa-scaled.jpg

Skal du ud at køre med Letbanen?

Find information om køreplaner, billetter, priser og rejseregler. Kontakt Midttrafiks kundeservice.