Fortsat positiv udvikling i driften


Driftsopgørelsen for januar måned viser fortsat en positiv udvikling for både pålidelighed og rettidighed.

Pålidelighed – stigning på alle strækninger
Pålideligheden, som er andelen af afgange gennemført i forhold til planlagte, endte samlet set på 98,9 %. Siden december 2019 har der været fremgang på alle tre strækninger. Aflysningerne skyldes mange mindre hændelser, fejl i overkørsler, fejl i sikringsanlæg samt kollision med en bil ved Mejlgade.

Rettidighed – fjerde måned med forbedringer
Udviklingen i rettidigheden, som er andelen af gennemførte afgange til tiden, endte samlet set på 96,2 % i januar. Det er fjerde måned i træk med forbedringer på den samlede score.

Grenaabanen er gået lidt tilbage, men både Odderbanen og indre strækning er på det hidtil højeste niveau, siden opdeling på strækninger blev påbegyndt i september. Forsinkelserne skyldes for det meste fejl i overkørsler, fejl i omformerstationer, kollision med en bil ved Mejlgade, passagerforhold og materielfejl.

Aarhus Letbane har en række tiltag til forbedring af både pålidelighed og rettidighed, og alle driftsforstyrrelser bliver gennemgået hver dag. En del forsinkelser i myldretiden skyldes, at det tager længere tid end forventet at få passagerne ind og ud af letbanetogene.

Midttrafik har i den sammenhæng lanceret en kampagne, der skal få passagerer til at agere efter ”først ud, så ind”, ”fordel jer ved alle døre” og ”gør plads ved døren, så øvrige passagerer kan komme ind”. Midttrafik har også påsat nye piktogrammer på togene, så det er nemmere at se, hvor kørestole og barnevogne skal ind.

Du kan finde statistikken for 2019 her.

Aarhus Letbane er tit blevet omtalt som Østjyllands svar på den storkøbenhavnske S-bane. Derfor er en sammenligning med rettidigheden på S-banen relevant.

Banedanmark opgør kundepunktligheden på S-banen og offentliggør den hver måned på deres hjemmeside www.banedanmark.dk. Kundepunktligheden er ligesom rettidigheden på Letbanen et udtryk for kundernes oplevelse af evt. forsinkelser på transporten.

Målet for kunderettidigheden på S-banen er 92,3%, og resultatet for den senest offentliggjorte måned december 2019 er 93,2%.


Lignende nyheder...

P8A2997aaaaa-scaled.jpg

Passagererne sætter igen rekord i Letbanen

Med mere end 1.4 millioner passagerer i første kvartal sætter passagererne endnu en gang rekord. Passagertallet er det højeste for et første kvartal i Letbanens …

Læs mere
odder_1280x500

Planlagt vedligehold mellem Odder og Aarhus H

I uge 16 vil Aarhus Letbane arbejde med vedligeholdelsesopgaver på strækningen mellem Odder og Aarhus H. Vedligeholdelsesarbejdet udføres hovedsageligt i nattetimerne for at undgå at …

Læs mere
Letbanen-Grenaa-Tango

Køreledningsmast beskadiget ved Ryomgård

I forbindelse med vedligehold på Grenaabanen er en køreledningsmast beskadiget. Under nattens vedligeholdelsesarbejder har Aarhus Letbanes (AAL) vedligeholdelsesentreprenør ramt en køreledningsmast. Masten er beskadiget og …

Læs mere
Vedligeholdkampagne-marts-2021-web

Planlagt vedligehold på hele Letbanestrækningen

I de kommende uger vil Aarhus Letbane arbejde med vedligeholdelsesopgaver på hele strækningen mellem Grenaa og Odder. I ugerne 11 og 12 arbejdes der mellem …

Læs mere
Aarhus-H-morgentrafik-til-web

2022 blev et rekordår for passagererne

For fjerde kvartal i træk sætter passagererne rekord, og dermed bliver det samlede passagertal for 2022 det bedste resultat i Letbanens historie.

Læs mere
Drift-2018

Letbanen kører normalt fra 8. december 2022

Efter fire uger med stærkt nedsat drift på især Grenaabanen, kører Letbanen igen normalt fra og med den 8. december.

Læs mere
Foto: Jens Hasse/Chili

Du er på vej væk fra Letbanens hjemmeside og på vej over til Midttrafik.dk

Ønsker du information om køreplaner og andre rejsetider?

Ønsker du at købe billet til Letbanen eller at finde priserne hertil?

P8A2997aaaaa-scaled.jpg

Skal du ud at køre med Letbanen?

Find information om køreplaner, billetter, priser og rejseregler. Kontakt Midttrafiks kundeservice.