Fortsat positiv udvikling i driften


Driftsopgørelsen for januar måned viser fortsat en positiv udvikling for både pålidelighed og rettidighed.

Pålidelighed – stigning på alle strækninger
Pålideligheden, som er andelen af afgange gennemført i forhold til planlagte, endte samlet set på 98,9 %. Siden december 2019 har der været fremgang på alle tre strækninger. Aflysningerne skyldes mange mindre hændelser, fejl i overkørsler, fejl i sikringsanlæg samt kollision med en bil ved Mejlgade.

Rettidighed – fjerde måned med forbedringer
Udviklingen i rettidigheden, som er andelen af gennemførte afgange til tiden, endte samlet set på 96,2 % i januar. Det er fjerde måned i træk med forbedringer på den samlede score.

Grenaabanen er gået lidt tilbage, men både Odderbanen og indre strækning er på det hidtil højeste niveau, siden opdeling på strækninger blev påbegyndt i september. Forsinkelserne skyldes for det meste fejl i overkørsler, fejl i omformerstationer, kollision med en bil ved Mejlgade, passagerforhold og materielfejl.

Aarhus Letbane har en række tiltag til forbedring af både pålidelighed og rettidighed, og alle driftsforstyrrelser bliver gennemgået hver dag. En del forsinkelser i myldretiden skyldes, at det tager længere tid end forventet at få passagerne ind og ud af letbanetogene.

Midttrafik har i den sammenhæng lanceret en kampagne, der skal få passagerer til at agere efter ”først ud, så ind”, ”fordel jer ved alle døre” og ”gør plads ved døren, så øvrige passagerer kan komme ind”. Midttrafik har også påsat nye piktogrammer på togene, så det er nemmere at se, hvor kørestole og barnevogne skal ind.

Du kan finde statistikken for 2019 her.

Aarhus Letbane er tit blevet omtalt som Østjyllands svar på den storkøbenhavnske S-bane. Derfor er en sammenligning med rettidigheden på S-banen relevant.

Banedanmark opgør kundepunktligheden på S-banen og offentliggør den hver måned på deres hjemmeside www.banedanmark.dk. Kundepunktligheden er ligesom rettidigheden på Letbanen et udtryk for kundernes oplevelse af evt. forsinkelser på transporten.

Målet for kunderettidigheden på S-banen er 92,3%, og resultatet for den senest offentliggjorte måned december 2019 er 93,2%.


Lignende nyheder...

_MG_1382aaaaaa

Succesen fortsætter: 19,4 procent flere passagerer rejser med Letbanen

Østjyderne har for alvor taget Letbanen til sig. I første halvår af 2024 har 3.234.915 passagerer rejst med Letbanen, og det er en stigning på ...
Læs mere
Skod

Smid det i skraldespanden!

Cigaretskod ved parkbænken, udtrådte tyggegummiklatter på strøget og brugte snusposer på letbanens perron. De små stykker affald ender alt for ofte udenfor byens affaldsspande. Måske ...
Læs mere
AAL_pressefoto

5-års fødselsdag og 25 mio. passagerer

Letbanen kan fejre 5-års fødselsdag den 30. april 2024. Over to dage bliver fødselsdagen markeret med ministerbesøg, gratis rejser og happenings for passagerne i togene ...
Læs mere
_MG_8307aaaaaa

Letbanesporet ved Ringgadekrydset skal vedligeholdes

I weekenden den 17. – 19. februar vil letbanesporet ved Ringgadekrydset mellem Nordre Ringgade og Randersvej være delvist spærret. Letbanesporet i krydset mellem Nordre Ringgade ...
Læs mere
Passagertal_2023

Aarhus Letbane sætter ny passagerrekord

I 2023 nåede det samlede passagertal op på knap 5.8 millioner og det sætter igen passagerrekord for Aarhus Letbane. Med mere end 1.572.000 passagerer, der ...
Læs mere
snestorm_jan2024

Letbanen kører igen efter usædvanligt vintervejr

Mandag morgen var Aarhus Letbane igen tilbage til normal drift, efter at Østjylland blev ramt af usædvanligt vintervejr. Siden onsdag har de store snemængder skabt ...
Læs mere
Foto: Jens Hasse/Chili

Du er på vej væk fra Letbanens hjemmeside og på vej over til Midttrafik.dk

Ønsker du information om køreplaner og andre rejsetider?

Ønsker du at købe billet til Letbanen eller at finde priserne hertil?

P8A2997aaaaa-scaled.jpg

Skal du ud at køre med Letbanen?

Find information om køreplaner, billetter, priser og rejseregler. Kontakt Midttrafiks kundeservice.