Fortsat positiv udvikling i driften


Driftsopgørelsen for januar måned viser fortsat en positiv udvikling for både pålidelighed og rettidighed.

Pålidelighed – stigning på alle strækninger
Pålideligheden, som er andelen af afgange gennemført i forhold til planlagte, endte samlet set på 98,9 %. Siden december 2019 har der været fremgang på alle tre strækninger. Aflysningerne skyldes mange mindre hændelser, fejl i overkørsler, fejl i sikringsanlæg samt kollision med en bil ved Mejlgade.

Rettidighed – fjerde måned med forbedringer
Udviklingen i rettidigheden, som er andelen af gennemførte afgange til tiden, endte samlet set på 96,2 % i januar. Det er fjerde måned i træk med forbedringer på den samlede score.

Grenaabanen er gået lidt tilbage, men både Odderbanen og indre strækning er på det hidtil højeste niveau, siden opdeling på strækninger blev påbegyndt i september. Forsinkelserne skyldes for det meste fejl i overkørsler, fejl i omformerstationer, kollision med en bil ved Mejlgade, passagerforhold og materielfejl.

Aarhus Letbane har en række tiltag til forbedring af både pålidelighed og rettidighed, og alle driftsforstyrrelser bliver gennemgået hver dag. En del forsinkelser i myldretiden skyldes, at det tager længere tid end forventet at få passagerne ind og ud af letbanetogene.

Midttrafik har i den sammenhæng lanceret en kampagne, der skal få passagerer til at agere efter ”først ud, så ind”, ”fordel jer ved alle døre” og ”gør plads ved døren, så øvrige passagerer kan komme ind”. Midttrafik har også påsat nye piktogrammer på togene, så det er nemmere at se, hvor kørestole og barnevogne skal ind.

Du kan finde statistikken for 2019 her.

Aarhus Letbane er tit blevet omtalt som Østjyllands svar på den storkøbenhavnske S-bane. Derfor er en sammenligning med rettidigheden på S-banen relevant.

Banedanmark opgør kundepunktligheden på S-banen og offentliggør den hver måned på deres hjemmeside www.banedanmark.dk. Kundepunktligheden er ligesom rettidigheden på Letbanen et udtryk for kundernes oplevelse af evt. forsinkelser på transporten.

Målet for kunderettidigheden på S-banen er 92,3%, og resultatet for den senest offentliggjorte måned december 2019 er 93,2%.


Lignende nyheder...

default

Aarhus Letbane hjemtager vedligehold af infrastruktur

Aarhus Letbane har valgt fremover at udføre en del af infrastrukturvedligeholdet med egne medarbejdere. Derfor er kontrakten med Aarsleff Rail A/S opsagt med udgangen af ...
Læs mere
_MG_1284aaaaaa

FLYT DIG! – Skejby-kampagne sætter fokus på grøn og smart transport

Aarhus Letbane er med, når Region Midtjylland og seks store arbejdspladser i Skejby lancerer en ny mobilitetskampagne, der skal få flere til at tage cyklen, ...
Læs mere
Aarhus H indstigning - alm. letbanetog 10

Ombygning ved Aarhus H: Aarhus Letbane forbereder sig – passagererne påvirkes minimalt

Det store ombygningsprojekt ved Aarhus H er skudt i gang, og selv om det kommer til at foregå tæt på Letbanens spor, forventer Aarhus Letbane ...
Læs mere
Stilfoto_scenarie1

Letbanen og cyklen – en god kombination, men ikke altid i myldretiden

Aarhus Letbane og Midttrafik har en klar besked til passagererne: Letbanen har plads til meget – også din cykel – men kun hvis der er ...
Læs mere
_P8A8523aaaaa

Rekordår for Letbanen: Over 6.3 millioner passagerer i 2024

I 2024 nåede det samlede passagertal op på mere end 6.3 millioner, og det sætter igen passagerrekord for Aarhus Letbane.   Med 1.583.565 passagerer, der rejste ...
Læs mere
Vidste-du-header

Flere letbanetog til Aarhus Letbane: udbud allerede klar

Tidligere på året godkendte Aarhus Kommune og Region Midtjylland indkøb af flere letbanetog, og allerede nu er Aarhus Letbane klar med udbuddet, der lyder på ...
Læs mere
Foto: Jens Hasse/Chili

Du er på vej væk fra Letbanens hjemmeside og på vej over til Midttrafik.dk

Ønsker du information om køreplaner og andre rejsetider?

Ønsker du at købe billet til Letbanen eller at finde priserne hertil?

P8A2997aaaaa-scaled.jpg

Skal du ud at køre med Letbanen?

Find information om køreplaner, billetter, priser og rejseregler. Kontakt Midttrafiks kundeservice.