Syddjurs Kommunes borgmester, Grenaa Gymnasiums rektor og virksomheden Terma er blandt dem, der har store forventninger til letbanestrækningen mod Grenaa, som åbner i slutningen af april 2019.
I samme ombæring bliver der åbnet for banen mellem Lisbjerg og Lystrup.
Frem til åbningen i slutningen af april kører Letbanen den sidste trial run-test for at give letbaneførerne erfaring med at køre på strækningerne Aarhus H-Grenaa og Lisbjerg-Lystrup. Der kommer til at blive kørt efter køreplanen – dog uden kunder. Alle bomanlæg bliver også aktive, så her skal øvrige trafikanter være opmærksomme på, at der igen er aktivitet på skinnerne.
For alles sikkerhed er der derfor sat advarselsskilte og hegn op. Det betyder også, at det er slut med at lufte hunden eller løbeskoene langs banen, da letbanetogene kører op til 100 kilometer i timen og er svære at høre.
Ikke mindst på Djursland er der rigtig mange, som glæder sig til, at Letbanen kører nær dem fra slutningen af april 2019. Vi har talt med tre lokale, der alle hilser banen varmt velkommen:
Syddjurs’ borgmester: Letbanen har stor betydning for bosætning i området
Ole Bollesen (S), borgmester i Syddjurs Kommune, har store forventninger til Letbanen, da den kommer til at spille en vigtig rolle i den trafikale infrastruktur. Den vil knytte Djursland og Østjylland endnu tættere sammen.
– Vi er en pendlerkommune, hvor mange borgere hver dag kører mod Aarhus eller Grenaa. Derfor er det rigtig godt, at mange familier nu kan nøjes med én bil, samtidig med at det ud fra et klimasynspunkt er vigtigt at flytte endnu flere borgere over til kollektiv trafik.
Derudover vil Letbanen få stor betydning for tilflytning til kommunen, forklarer Ole Bollesen:
– Flere byer langs Letbanens rute er nu bedre forbundet med Aarhus, og det vil gøre dem endnu mere attraktive for tilflyttere. Derfor indgår Letbanens muligheder også helt naturligt i vores fortælling om Syddjurs som bosætningsområde. Her kan man både få nem adgang til Aarhus, et aktivt fritidsliv med adgang til nationalparkens flotte natur og rimelige priser på huse og byggegrunde.
Terma: Letbanen er vigtig for rekruttering
Kirsten Nielsen Sørensen (billedet) er HR Director i den globale virksomhed Termas afdeling i Grenaa. Hun forklarer, at Letbanen kommer til at få særlig stor betydning for de fremtidige medarbejdere:
– Vi bruger Letbanen i rekrutteringen af nye medarbejdere og har gjort det, siden det blev annonceret, at den vil køre hertil. Det er især vigtigt for vores nyuddannede kandidater samt trainee-stillinger eller studentermedhjælpere, da de oftest ikke har bil og er tilknyttet uddannelsesbyen Aarhus.
Alene i Letbanens område beskæftiger Terma 750 medarbejdere på hovedkontoret i Lystrup og 400 på kontoret i Grenaa.
– Selvom der desværre har været en del ekstra ventetid på at få Letbanen til at køre, glæder vi os over, at den nu snart er på skinner. Det gælder for Terma, men vi glæder os også over, at Letbanen kan bidrage til at gøre Djursland endnu mere attraktivt.
Grenaa Gymnasium: Flere internationale elever
Helene Bendoff Kristensen, rektor på Grenaa Gymnasium, mener, det vil have en positiv effekt for skolen, når Letbanen kører til Grenaa:
– Grenaa Gymnasium er også en kostskole, hvor vi har mange internationale elever, fordi man kan tage den internationale studentereksamen her. De elever får langt nemmere ved at komme til Aarhus for at skifte til tog og bus til Billund.
Hun mener også, at Letbanen kommer til at give gymnasiet en konkurrencefordel:
– Flere potentielle elever vil overveje at gå i skole her, hvis der er en god infrastruktur. Man kan også læse den internationale studentereksamen i Aarhus, men hvis man bor langs letbanestrækningen og snart kan slippe for bus, vil flere formentlig overveje vores tilbud.
Helene Bendoff Kristensen peger desuden på, at Letbanen kommer til at give gymnasiets medarbejdere en større fleksibilitet – både i forhold til transport til arbejde og undervisningen, hvor lærerne nemmere kan tage elever med på faglige ture til Aarhus.
FAKTA OM AARHUS H-GRENAA
- Strækningen fra Aarhus H til Grenaa er knapt 70 kilometer lang og forbinder den nye, indre strækning med den tidligere nærbane.
- De eksisterende 14 perroner på strækningen mod Grenaa er blevet ombygget og tilpasset til letbanetogene, og der er bygget to nye standsningssteder i Thorsager og Hessel.
- Rejsetiden mellem Grenaa og Aarhus H forventes at blive ca. 69 minutter.
- Farten bliver op til 100 km/t. Når hastighedsopgraderingen af banen og overhalingssporet ved Trustrup er på plads, vil der i myldretiderne være to afgange i timen mellem Aarhus og Grenaa og tre afgange i timen mellem Hornslet og Aarhus.