Driftopgørelsen for oktober viser et mindre fald i antallet af gennemførte afgange på 95,30 procent mod 96,69 procent i september. Udviklingen i rettidigheden har udviklet sig positiv fra 93,02 procent i september til 94,21 procent i oktober.

Rettidighed og gennemførte afgange ved forsinkelser på 3 min. opgøres nu på de tre strækninger: Grenaabanen, Odderbanen og den indre strækning. Tallene viser tydeligt, at det er på Grenaabanen, der er de største udfordringer.

Årsagen til fald på antal gennemførte afgange er hovedsageligt nedfaldne køreledninger og vejrforhold. Samlet set er driften endnu ikke fuldt tilfredsstillende på alle strækninger, men udviklingen i rettidigheden er positiv og et udtryk for generelt mere stabile tekniske anlæg og materiel.

Grenaabanen

Gennemførte afgange
september 94,47 %
oktober 91,87 %
   
Rettidige afgange
september 84,89 %
oktober 86,68 %
   

På Grenaabanen er antallet af gennemførte afgange faldet, hvilket hovedsageligt skyldes nedfaldne køreledninger, fejl på tekniske anlæg, fejl på materiel, vejrforhold samt udefra kommende forhold.

Odderbanen

Gennemførte afgange
september 96,40 %
oktober 94,82 %
   
Rettidige afgange
september 92,60 %
oktober 94,08 %
   

På Odderbanen er antallet af gennemførte afgange faldet, hvilket skyldes tekniske forhold, mangel på materiel og vejrforhold.

Den indre strækning

Gennemførte afgange
september 98,39 %
oktober 97,84 %
   
Rettidige afgange
september 98,31 %
oktober 98,86%
   

På den indre strækning er antallet af gennemførte afgange faldet, hvilket skyldes nedfaldne køreledninger, tekniske årsager, materielle forhold, ulykke samt udefra kommende forhold.

Aarhus Letbane er tit blevet omtalt som Østjyllands svar på den storkøbenhavnske S-bane. Derfor er en sammenligning med rettidigheden på S-banen relevant.

Banedanmark opgør kundepunktligheden på S-banen og offentliggør den hver måned på deres hjemmeside www.banedanmark.dk. Kundepunktligheden er ligesom rettidigheden på Letbanen et udtryk for kundernes oplevelse af evt. forsinkelser på transporten.

Målet for kunderettidigheden på S-banen er 92,3%, og resultatet for den senest offentliggjorte måned september er 93,0%.


Lignende nyheder...

_MG_8307aaaaaa

Letbanesporet ved Ringgadekrydset skal vedligeholdes

I weekenden den 17. – 19. februar vil letbanesporet ved Ringgadekrydset mellem Nordre Ringgade og Randersvej være delvist spærret. Letbanesporet i krydset mellem Nordre Ringgade ...
Læs mere
Passagertal_2023

Aarhus Letbane sætter ny passagerrekord

I 2023 nåede det samlede passagertal op på knap 5.8 millioner og det sætter igen passagerrekord for Aarhus Letbane. Med mere end 1.572.000 passagerer, der ...
Læs mere
snestorm_jan2024

Letbanen kører igen efter usædvanligt vintervejr

Mandag morgen var Aarhus Letbane igen tilbage til normal drift, efter at Østjylland blev ramt af usædvanligt vintervejr. Siden onsdag har de store snemængder skabt ...
Læs mere
_P8A8500aaaaaaaa_web

Flere afgange får passagererne til at strømme til

Sidste år i august trådte en ny køreplan i kraft, og det betød flere afgange fra Hornslet og Grenaa i myldretiden. Allerede et år senere ...
Læs mere
Testkoersel-Odderbanen-6

Planlagt vedligehold på Odder- og Grenaabanen

I de kommende uger vil Aarhus Letbane arbejde med vedligeholdelsesopgaver på strækningerne mellem Grenaa og Østbanetorvet og mellem Odder og Aarhus H. I uge 25 ...
Læs mere
P8A2997aaaaa-scaled.jpg

Passagererne sætter igen rekord i Letbanen

Med mere end 1.4 millioner passagerer i første kvartal sætter passagererne endnu en gang rekord. Passagertallet er det højeste for et første kvartal i Letbanens ...
Læs mere
Foto: Jens Hasse/Chili

Du er på vej væk fra Letbanens hjemmeside og på vej over til Midttrafik.dk

Ønsker du information om køreplaner og andre rejsetider?

Ønsker du at købe billet til Letbanen eller at finde priserne hertil?

P8A2997aaaaa-scaled.jpg

Skal du ud at køre med Letbanen?

Find information om køreplaner, billetter, priser og rejseregler. Kontakt Midttrafiks kundeservice.