Driftopgørelsen for oktober viser et mindre fald i antallet af gennemførte afgange på 95,30 procent mod 96,69 procent i september. Udviklingen i rettidigheden har udviklet sig positiv fra 93,02 procent i september til 94,21 procent i oktober.
Rettidighed og gennemførte afgange ved forsinkelser på 3 min. opgøres nu på de tre strækninger: Grenaabanen, Odderbanen og den indre strækning. Tallene viser tydeligt, at det er på Grenaabanen, der er de største udfordringer.
Årsagen til fald på antal gennemførte afgange er hovedsageligt nedfaldne køreledninger og vejrforhold. Samlet set er driften endnu ikke fuldt tilfredsstillende på alle strækninger, men udviklingen i rettidigheden er positiv og et udtryk for generelt mere stabile tekniske anlæg og materiel.
Grenaabanen
Gennemførte afgange | |
september | 94,47 % |
oktober | 91,87 % |
Rettidige afgange | |
september | 84,89 % |
oktober | 86,68 % |
På Grenaabanen er antallet af gennemførte afgange faldet, hvilket hovedsageligt skyldes nedfaldne køreledninger, fejl på tekniske anlæg, fejl på materiel, vejrforhold samt udefra kommende forhold.
Odderbanen
Gennemførte afgange | |
september | 96,40 % |
oktober | 94,82 % |
Rettidige afgange | |
september | 92,60 % |
oktober | 94,08 % |
På Odderbanen er antallet af gennemførte afgange faldet, hvilket skyldes tekniske forhold, mangel på materiel og vejrforhold.
Den indre strækning
Gennemførte afgange | |
september | 98,39 % |
oktober | 97,84 % |
Rettidige afgange | |
september | 98,31 % |
oktober | 98,86% |
På den indre strækning er antallet af gennemførte afgange faldet, hvilket skyldes nedfaldne køreledninger, tekniske årsager, materielle forhold, ulykke samt udefra kommende forhold.
Aarhus Letbane er tit blevet omtalt som Østjyllands svar på den storkøbenhavnske S-bane. Derfor er en sammenligning med rettidigheden på S-banen relevant.
Banedanmark opgør kundepunktligheden på S-banen og offentliggør den hver måned på deres hjemmeside www.banedanmark.dk. Kundepunktligheden er ligesom rettidigheden på Letbanen et udtryk for kundernes oplevelse af evt. forsinkelser på transporten.
Målet for kunderettidigheden på S-banen er 92,3%, og resultatet for den senest offentliggjorte måned september er 93,0%.